Verstuur jij een nieuwsbrief naar je klanten? Dan is de nieuwe Europese privacywet belangrijk voor jou. Vanaf 25 mei heeft deze wet invloed op hoe jij omgaat met klantendata binnen jouw organisatie. Omdat ik e-mailmarketing/nieuwsbrieven inzet voor mijn klanten, vertel ik je in een blogreeks meer over de consequenties van de wet op jouw organisatie en dan speciaal rondom e-mailmarketing/nieuwsbrieven. Teken ook vast in voor het gratis e-book!
Achtergrondinformatie over de nieuwe wet
De officiële naam is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG/GDPR). Deze wet vervangt de huidige Wet bescherming persoonsgegevens en stelt strengere eisen aan de manier waarop jij met persoonsgegevens omgaat. Het woord ‘e-mail’ komt er echter niet in voor. De wet- en regelgeving rondom e-mail marketing is met de Telecomwet al jaren goed geregeld in Nederland en daar verandert de AVG niets aan. Jij hebt wel te maken met het verwerken van persoonsgegevens als je e-mail marketing toepast. Je verzamelt op z’n minst e-mailadressen en waarschijnlijk ook andere persoonsgegevens. En over deze gegevens gaat de AVG jui st.
Voor wie geldt de privacywet?
De AVG/GDPR geldt voor alle EU-landen maar ook landen buiten de EU die persoonsgegevens van inwoners uit de EU gebruiken, moeten aan deze wet voldoen. Denk hierbij aan Amerikaanse bedrijven als Facebook, Mailchimp, Hubspot, Twitter en LinkedIn.
Waarom is de wet belangrijk voor jouw organisatie?
Iedereen, en dus ook jouw klant, wordt zich steeds meer bewust van privacy. Klanten willen dat je er zorgvuldig mee omgaat. Als jij ervoor zorgt dat iedereen die in je organisatie werkt met persoonsgegevens volgens de nieuwe wet handelt, geeft dat vertrouwen. En je bent goed voorbereid op vragen van klanten over hun privacy.
Voorbeelden datagebruik in jouw organisatie
Wil je een geboortedatum weten van iemand die zich inschrijft op je nieuwsbrief, dan hoeft diegene dat niet op te geven. Je mag alleen om relevante data vragen. Zorg er altijd voor dat je inzicht geeft zoals inschrijving op de nieuwsbrief als daarom wordt gevraagd door klanten. Dat betekent dat je je systemen up-to-date moet hebben. Oók je backups. Goed nieuws: je huidige klantenbestand mag je gewoon blijven g ebruiken. Maar verzamel geen onnodige (lees: privacy-gevoelige) klantengegevens.
Staan alle data veilig opgeslagen?
De data die je opslaat in jouw systemen moeten goed beveiligd worden (hackers!). De Autoriteit Persoonsgegevens, die de privacywet in Nederland bewaakt, eist specifiek dat alle data in Europa worden opgeslagen. Een e-mailmarketingsysteem als Mailplus voldoet daaraan, alles staat op servers in Amsterdam.
Opschonen van je bestanden
Je hoeft je geen zorgen te maken maar op tijd beginnen met checken en opschonen van je data is aan te bevelen. De privacywet geeft je een mooie aanleiding om je klantgegevens op te schonen. Liever een klein kwalitatief bestand met oprecht geïnteresseerden, dan een grote kwantitatieve prullenbak met mensen die eigenlijk niets van je willen weten toch?
Gratis whitepaper
Dat betekent dat je voor je e-mailmarketing een aantal maatregelen moet treffen. Om je op weg te helpen heb ik deze maatregelen overzichtelijk samengebracht in een gratis whitepaper. Bovendien bevat het whitepaper een handige checklist, zodat je precies kunt zien waar je op dit moment staat.
Vraag hier jouw gratis exemplaar aan
Dit blog is de eerste in een reeks blogs over de nieuwe Privacywet.
Lees hier mijn tweede blog: PRIVACYWET: WEES TRANSPARANT OVER WELKE PERSOONSGEGEVENS JE OPSLAAT
Lees hier mijn derde blog: DATA, HOE MINDER HOE BETER
Lees hier mijn vierde blog: PRIVACYWET: IS JOUW PRIVACYVERKLARING AL OP ORDE?
Lees hier mijn vierde blog: PRIVACYWET: IS JOUW PRIVACYVERKLARING AL OP ORDE?
Lees hier mijn zesde blog: PRIVACYWET: IS JOUW E-MAILMARKETING WEL AVG-PROOF?
Lees hier mijn zevende blog: IS ER LEVEN NA DE AVG?
.
Wil je alle ins en outs weten? En wil je zeker weten of jouw organisatie klaar is voor de nieuwe AVG-wetgeving? Ik kan je ondersteunen met individuele begeleiding of met een Privacy workshop of een Privacy onderzoek en analyse.
Of neem dan gewoon contact met mij op.