Van Os Marketing - Triggered e-mails - verjaardagsgroet

Triggered e-mails

Triggered e-mails zijn e-mails die worden geïnitieerd vanuit het gedrag, profiel of voorkeuren van de ontvanger. Triggered email campagnes verschillen van de typische bulk-campagnes, die worden verstuurd op een vooraf bepaald tijdstip of vaste datum.

Inmiddels zijn we door de coronacrisis massaal online gegaan, zowel zakelijk als privé. Voor e-mailmarketeers gouden tijden, want de (potentiële) klant laat veel waardevolle informatie achter. Tenminste, als je het goed doet en op een verantwoorde manier vastlegt. Abonnees op je nieuwsbrief zijn extra waardevol (lees mijn vorige blog over het verzamelen van e-mailadressen), dan kun je met triggered e-mails een nog betere relatie opbouwen en meer klantentrouw genereren.

In de volgende situaties zijn triggered e-mails in te zetten, naast je normale e-mailcampagnes:

Benut de aanmelding voor jouw nieuwsbrief

Een aanmelding voor jouw nieuwsbrief! Mooier kun je het niet hebben, dus benut die kans om de relatie vast te leggen. Wanneer je op het aanmeldformulier de voornaam laat invullen, kun je een welkomst-e-mail direct persoonlijker maken. Bovendien vormt een welkomst-e-mail een prima gelegenheid om de nieuwe abonnee verder te begeleiden bij de volgende stappen, bijvoorbeeld meer persoonlijke data verzamelen, een link naar een aanbieding, of een inschrijving voor een evenement. Kortom, wat je maar wilt dat er gebeurt!

Houd de nieuwe abonnees bij de les!

Soms hebben abonnees een duwtje in de rug nodig om ze te helpen met hun account of om te beginnen met het gebruik van jouw platform of webshop. Onboarding e-mails noemen we dat, oftewel hou ze aan boord!
Hetzelfde geldt voor abonnees die wel geactiveerd zijn, maar nog geen acties ondernomen hebben (geen doorklicks op links, etc). Met een reactivation e-mail kunnen deze alsnog worden verleid om dat te doen.

Help je abonnees waar ze gebleven zijn

Remarketing-e-mails zijn bij uitstek geschikt voor campagnes met achtergelaten winkelwagentjes. Het vereist wat hogere-school conversiekennis voor marketeers, vooral in de e-commercesector. Met de moderne e-mailmarketingsoftware zijn dit soort campagnes echter steeds makkelijker uit te voeren.

Elk contactmoment, vóór en ná de aankoop

Serviceberichten, offertes, aankoop- of orderbevestigingen zijn uitstekende mogelijkheden om je abonnees te informeren. Transactie e-mails noemen we ze. Denk in dat verband ook e-mailtriggers voor retourzendingen of terugbetalingen.

Elk feestje geeft een goede aanleiding!

Een persoonlijke gebeurtenis e-mail. Of het nu om een verjaardag gaat, een trouwdag, jubileum of zoveel jaar trouwe klant bij jouw bedrijf, elke persoonlijke mijlpaal is een perfecte reden voor een speciale aanbieding of meer betrokkenheid.

Actualiteit en aanhakers

Aanhakers zijn al jaren heel populair in de reclamewereld, maar tegenwoordig ook steeds meer gebruikt bij e-mailcampagnes.  Of het nu het weer, de zomervakantie, het EK voetbal 0f de lockdown is, het zijn voor e-mailmarketeers uitgelezen ‘triggers’ om met real-time e-mails alles uit de kast te halen om prospects of klanten te benaderen.

Marketeers kunnen met triggered e-mails een waardevolle bijdrage leveren aan campagnes om (potentiële) klanten meer te betrekken en tot conversie te verleiden.

Wil je eens verder brainstormen over het opzetten van triggered e-mail campagnes, neem dan gerust contact met mij op. Een afspraak is snel en graag gemaakt!

 

Deel dit artikel:

Reageer op dit bericht

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *