blog actieplan en marketingtools -

Tijd voor actie: kies jouw marketingtools

De SWOT-analyse gedaan, doelen helder. Jij weet waar je heen wilt met de marketing voor je organisatie. Dat beschreef ik in de vorig blog ‘Marketingkeuzes die zorgen voor resultaat’.
Nu actie! Wat ga jij doen? Voor wie, wat en hoe? Voor welke marketingtools kies je eigenlijk? In dit blog meer over de uitvoering van je actieplan.

Eerst een actielijst maken

Je hebt je doelen bepaald. Nu ga je een actielijst maken. Met daarop gedetailleerd uitgewerkt alle acties en deelacties die nodig zijn om jouw doelen te bereiken. Als je je acties uitwerkt, volgen daaruit de benodigde marketingtools.

Een nieuwe markt aanboren

Je wilt een nieuwe markt aanboren. Dat is je doel. Je actieplan bevat een tijdspad, stel je wilt over 4 of 5 jaar die bepaalde markt veroverd hebben. Wat voor stappen moet je dan gaan zetten? Wil je op bepaalde beurzen staan, of een nieuwe website voor die nieuwe doelgroep maken? Of misschien wil je bestaande klanten met innovatieve producten verrassen.

Welke marketingtools horen daarbij?

Bij iedere stap horen weer deelstappen en tools. Bij een beursstand bijvoorbeeld hoort de inrichting, spullen die je wilt laten zien of uitdelen. Deze moeten gemaakt worden. Maar ook je (toekomstig) publiek opwarmen middels social media, publicaties, interviews, nieuwsbrieven. Deelacties zijn ook de webcare inrichten en voor leadopvolging zorgen.

Zet alle stappen in je actieplan en deel-actieplannen. Zo creëer je overzicht. De tools volgen bijna vanzelf vanuit de acties. Bepaal ook wie wat gaat doen.

Auto die de caravan trekt

Een vergelijking met een auto kopen: koop je een tweezitter als je kinderen hebt? Of een kleine lichte auto, terwijl je regelmatig met de caravan op pad gaat? Zeer waarschijnlijk niet, je stemt het middel of tool (de auto) op het doel af (vakantie met de caravan of kinderen naar school brengen). Je denkt eerst na over wat jij nodig hebt als je een andere auto zou willen kopen.

Nieuwsbrief of juist naar de beurs

Dus eerst nadenken over het doel, om er daarna de juiste tools aan te koppelen. Heb jij maar een paar grote klanten, dan is een nieuwsbrief eigenlijk verspilde energie. Ga liever persoonlijk bij ze langs.

Als je deel wilt nemen aan een beurs, vraag je eerst af wie daar komen. Want stel je wilt je nieuwste product laten zien, doe dat alleen als er ook potentiële kopers op die beurs komen. Anders kost het je een hoop geld en moeite, waarbij je je moet afvragen of je die investering eruit haalt.

Zo krijg je resultaat. En zo niet

Van te voren nadenken over je doel en je marketingacties inplannen zorgt voor resultaat. Niet zomaar wat doen op social media of af en toe een nieuwsbrief rondsturen. Net zomin als mensen naar je website trekken zonder een ‘call-to-action’. Dat heeft allemaal weinig effect en is zonde van je tijd. Beter is bezoekers naar je website trekken door je kennis te delen en ze waarde te bieden. Zorg ervoor dat ze terugkomen én iets doen zoals contact opnemen.

Blijven meten en evalueren

Door acties te plannen én achteraf te meten zie je je doel dichterbij komen. Dat meten kun je doen door per kwartaal of per maand kort door te nemen met je medewerkers hoe het gaat met de marketingactiviteiten. Zijn er al meer klanten binnengekomen? Of heb je meer bezoekers voor je website gehad die ook nog belden of een contactformulier invulden voor extra informatie? Meetbare zaken die zeggen of je op koers bent richting je uiteindelijke doel. Blijven bepaalde zaken achter, dan weet je waarop je kunt gaan (bij)sturen.

Benieuwd hoe ik jou verder kan helpen met je marketingstrategie en het uitwerken van je marketing actieplan? En met je keuze voor de juiste marketingtools? Neem dan zeker contact op.

Ook waardeer ik het als je reageert of dit blog deelt op social media.

 

Dit is het laatste deel van het drieluik ‘Van marketingstrategie tot en met actieplan’.

Lees ook:

Deel 1 ‘De Waarom-vraag

Deel 2 ‘Marketingkeuzes die zorgen voor resultaat’

Deel dit artikel:

Reageer op dit bericht

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *