Het gebeurt voordat je er erg in hebt: Het fraai uitgewerkte marketingplan, inclusief de tools, een nieuwe website, een nieuwsbrief, een Facebook- of Instagrampagina, kortom, álles is aanwezig, behalve capacitijd, prioritijd, loyalitijd, of gewoon tijd… De tijd-factor regeert en kruipt langzaam naar binnen. En voor je het weet liggen de plannen in de la.
Ik maak het de laatste tijd te vaak mee. De economische opbloei zorgt ervoor dat veel ondernemingen in de bouw, de metaal en techniek, de zorg, het toerisme, bijna barsten uit hun voegen, met als gevolg dat de waan van de dag overheerst. De opdrachten stromen binnen, maar de mensen om het uit te voeren zijn er nauwelijks. Met als gevolg, een nog grotere druk op de bestaande capaciteit. Nog meer werkdruk. En net als met een druivenpers: hoe harder je drukt, hoe sneller er aan de zijkant de boel er uitschiet.
Bij veel mkb-bedrijven speelt marketing helaas nog steeds een bijrol. En dan blijft de uitvoering van marketingtaken vaak steken. Kennis ontbreekt of vertrekt, er is te weinig betrokkenheid, of er is onvoldoende bewustwording. Terwijl online marketing tegenwoordig niet meer is weg te denken in het moderne verkoopproces, maar alleen werkt als je er dagelijks mee bezig bent.
De fax doet het niet!
Vroeger, bij de introductie van de fax in de jaren ‘80, zat men te wachten totdat de fax begon te ratelen en de opdrachten binnen zouden stromen. Maar dat gebeurde niet! Dus werd de stekker nog een keer extra gecontroleerd, de PTT gebeld om de aansluiting nogmaals te controleren, want dat ding deed het niet! De oorzaak lag natuurlijk heel ergens anders, dat snapt iedereen.
Zo is het helaas ook met veel websites. Er wordt bijvoorbeeld veel tijd, geld en energie gestoken in het ontwikkelen van een nieuwe website, met prachtige fotografie, goede teksten. Het ziet er allemaal gelikt uit en eenmaal live zucht iedereen: “Hè hè, klaar. Pffff. We kunnen eindelijk weer verder met ons eigen werk.” Maar vervolgens werkt de website niet. Het bezoek loopt terug, de vindbaarheid is ver te zoeken, reacties, laat staan contactverzoeken, blijven uit.
Een website doet niets vanzelf. Zorgen dat je gevonden wordt, dat je bezoekers trekt, dat je ze uitnodigt om verder te lezen, verleidt en dat ze contact leggen. Vernieuwen, vernieuwen, vernieuwen, actueel houden! Dat is het motto! Met Google Analytics kun je uitstekend monitoren hoe bezoekers zich gedragen en wat je zou moeten verbeteren aan je website. Helaas zien veel ondernemers de website als een eindpunt.
Stel dat je als onderneming internationale ambities hebt, op buitenlandse beurzen staat en hard bezig bent om nieuwe markten te veroveren. Dan zorg je er toch voor dat je nieuwe website gelanceerd wordt inclusief buitenlandse taalversies? Geen tijd…. Maar je loopt je gegarandeerd klanten mis!
Een website is echt niet gebouwd om er 5 jaar lang niets aan te doen. Het is geen bedrijfsbrochure met een oplage voor jaren. Je website is een etalage, die je keer op keer moet vernieuwen, anders lopen klanten aan je winkel voorbij.
Hetzelfde geldt voor een nieuwsbrief. Is die eindelijk verstuurd, dan gaat er een zucht van verlichting door het bedrijf. “We hebben het weer geflikt (maar vraag niet hoe!)”. Vervolgens wordt er niets gedaan met de response of met de non-response. Even geen tijd, of prioriteit…. Wie weet zat daar wel een potentiële klant tussen die hard op zoek was naar jouw oplossing! Kom je nooit meer achter.
Jij bent de expert!
Online is zo belangrijk. Iedereen is op zoek naar de beste aanbieding, de beste specialist of het beste antwoord op een vraag. Wat is nou mooier als ze bij jou terechtkomen?
Laat dus zien dat jij deskundig bent. Dat jij de expert bent waar mensen op zoek naar zijn. Maak gebruik van de social platforms en vertel over je expertise, schrijf blogs en deel kennis. Dat brengt ze in contact met jouw bedrijf en jouw producten of diensten. Mensen die echt in jou geïnteresseerd zijn, volgen je heus wel! Uiteindelijk lees je toch ook deze blog??
Laat dus jouw marketingplan niet in een la verdwijnen. Kom je er zelf niet aan toe, huur dan deskundige hulp in. Een paar uur per week of desnoods per maand is al voldoende. Maar ga niet zelf zitten klooien. Dan kan jij je inderdaad met jouw werk bezighouden, zorgen dat de tent draait, de producten afkomen en op tijd geleverd worden. Intussen komen de klanten vanzelf bij jou aan de deur en vragen precies datgene waar jij goed in bent.
Heb je het gevoel dat de uitvoering van je marketingplan stagneert? Dat de tijd-factor regeert? Misschien kan ik je helpen.
Kijk voor hier voor in-company trainingen en workshops
Of
voor de inzet van een marketingcoach
Wil je reageren op deze blog, graag! Dat kan via onderstaand formulier. En delen wordt zeer op prijs gesteld!