2-e-mail-blog-AVG-website-Van Os Marketing

Privacywet: Wees transparant over welke persoonsgegevens je opslaat

Je leest het weleens: vertrouwelijke gegevens van de rechtbank of een ziekenhuis liggen op straat. Iemand heeft zijn laptop in de trein laten liggen of er is een usb-stick gestolen. Je moet er niet aan denken. En helemaal niet als de nieuwe Privacywet in mei in werking treedt. Want die wet zorgt ervoor dat de privacy van iedereen beter beschermd wordt. Dus ook van degenen die jij een nieuwsbrief stuurt bijvoorbeeld.

Hoe transparant is jouw organisatie?

Een belangrijke pijler uit de Privacywet is transparantie. Het moet helder zijn hóe je de AVG-maatregelen hebt doorgevoerd in jouw bedrijfsvoering, en dus ook binnen je e-mailmarketingactiviteiten. Als je Mailplus gebruikt, wordt het je gemakkelijk gemaakt. Via een extra tabblad in je account zie je welke maatregelen getroffen zijn om aan de Privacy-wet te voldoen.

Leg vast wie verantwoordelijk is

Een van de aspecten van de wet is het regelen van verantwoordelijkheden tussen de driehoek opdrachtgever/uitvoerder van de opdracht/het systeem, bijvoorbeeld jouw e-mailmarketing software. Bij die driehoek is een zogeheten verwerkersovereenkomst voor nodig. Met andere woorden: wie is verantwoordelijk als er iets misgaat zoals data die op straat is komen te liggen.

Tref op tijd je maatregelen

Een voorbeelddocument kun je hier downloaden. Hoe dan ook: besteed jij als bedrijf je marketing uit, werkt jij of de opdrachtnemer met mailbestanden, zorg er dan voor dat je op de hoogte bent van de Privacywet, de consequenties voor jouw organisatie en tref op tijd je maatregelen.

Gratis whitepaper

Dat betekent dat je voor je e-mailmarketing een aantal maatregelen moet treffen. Om je op weg te helpen heb ik deze maatregelen overzichtelijk samengebracht in een gratis whitepaper. Bovendien bevat het whitepaper een handige checklist, zodat je precies kunt zien waar je op dit moment staat.

omslag-whitepaper-AVG-en-e-mailmarketing-

 Vraag hier jouw gratis exemplaar aan

 

Dit blog is de tweede in een reeks over de nieuwe Privacywet.

Lees hier mijn eerste blog: WAAROM IS DE NIEUWE PRIVACYWET BELANGRIJK VOOR JOUW E-MAIL NIEUWSBRIEF

Lees hier mijn derde blog: DATA, HOE MINDER HOE BETER

Lees hier mijn vierde blog: PRIVACYWET: IS JOUW PRIVACYVERKLARING AL OP ORDE?

Lees hier mijn vijfde blog: PRIVACYWET-UITBESTEDEN-E-MAILMARKETING-AAN-BUREAU

Lees hier mijn zesde blog: PRIVACYWET: IS JOUW E-MAILMARKETING WEL AVG-PROOF?

Lees hier mijn zevende blog: IS ER LEVEN NA DE AVG?

.

Wil je alle ins en outs weten? En wil je zeker weten of jouw organisatie klaar is voor de nieuwe AVG-wetgeving? Ik kan je ondersteunen met individuele begeleiding of met een Privacy workshop of een Privacy onderzoek en analyse.

Of neem dan gewoon contact met mij op.

 

Deel dit artikel:

Reageer op dit bericht

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *