In de nieuwe Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) staan geen rechtstreekse uitspraken over het opstellen en inrichten van je privacyverklaring maar toch is dit belangrijk. Want de AVG eist dat je duidelijk bent over het gebruik van persoonsgegevens, bijvoorbeeld bij e-mailmarketing.
E-mailmarketing en cookies
Daarom is het advies je privacyverklaring te checken en zo nodig aan te passen. In die verklaring staat alles wat je doet met de persoonsgegevens die je verzamelt voor je e-mailmarketing maar ook voor je dienstverlening en communicatie. Denk hierbij aan het gebruik van cookies.
Wat betekent dat voor jouw organisatie?
In de nieuwe wet staat onder andere dat iedereen recht krijgt op informatie, het recht van vergetelheid, verzet en rectificatie. Wat betekent dat?
- Recht op informatie: iedere klant mag zijn of haar eigen gegevens in jouw systemen inzien.
- Het recht van vergetelheid: je klant mag van jou eisen om alle gegevens over hem of haar te verwijderen.
- Recht van verzet: klanten en anderen mogen jouw organisatie vragen persoonsgegevens niet meer te gebruiken.
- Recht op rectificatie: daar moet je aan voldoen als een klant aangeeft dat informatie bij jou over hem of haar feitelijk onjuist is, onvolledig is of niet ter zake doet, of op een andere manier in strijd met een wet wordt gebruikt.
Gratis whitepaper
Dat betekent dat je voor je e-mailmarketing een aantal maatregelen moet treffen. Om je op weg te helpen heb ik deze maatregelen overzichtelijk samengebracht in een gratis whitepaper. Bovendien bevat het whitepaper een handige checklist, zodat je precies kunt zien waar je op dit moment staat.
Vraag hier jouw gratis exemplaar aan