Van Os Marketing - online-enquetes-en-KTO

Online enquêtes en KTO: verzamel de broodnodige informatie

Als marketeer verstuur je ongetwijfeld veel verschillende mailings. Wekelijks of maandelijks nieuwsbrieven, actiemailings of uitnodigingen voor evenementen. Natuurlijk ben je nieuwsgierig naar de mening van de lezer en wil je de informatie graag zo goed mogelijk afstemmen op de vraag en behoeftes.

Productmanagers of relatiebeheerders hebben hetzelfde: je bent verantwoordelijk voor de producten of diensten die je levert aan klanten. En natuurlijk wil jij ook weten of je klanten tevreden zijn (of niet), of het product voldoet (of niet), of dat de workshop antwoord gaf op de vragen, enz, enz.

Door de inzet van online enquêtes verzamel je de broodnodige informatie over jouw klanten of jouw producten of diensten.
Er zijn meerder soorten enquêtes mogelijk, elk met een eigen doel. Ik noem er hier een 4-tal:

Klanttevredenheidsonderzoek

Online enquêtes kun je voor verschillende doeleinden inzetten. Eén van de meest gebruikte is het klanttevredenheidsonderzoek. Dit onderzoek helpt enorm met het verzamelen van klantfeedback. Bovendien werkt het twee kanten op: je verzamelt waardevolle klantinformatie en klanten krijgen een beter gevoel over jouw bedrijf. Zij merken namelijk dat hun mening wordt gevraagd en gewaardeerd wordt. Dit is iets wat veel bedrijven nog nalaten. Zorg dat jouw bedrijf niet bij deze groep hoort en ga aan de slag met een klanttevredenheidsonderzoek.

Product review

Als klanten in jouw webwinkel een bestelling plaatsen, vraag na aflevering altijd wat de klant van het product vond. Reviews zijn waardevolle content voor uw webwinkel. Meer dan 85% van de potentiële klanten geeft aan dat reviews hun aankoop hebben beïnvloed (bron: Zendesk). De webwinkel met de meeste relevante reviews biedt vertrouwen en heeft daardoor een voorsprong. Daarnaast draagt de unieke content bij in de ranking van zoekmachines.
Houd het simpel, geef de klant in de e-mailing de mogelijkheid het product te beoordelen door middel van een product rating.

Evaluatie

Heb je een event of workshop georganiseerd? Dan wil je natuurlijk graag weten hoe de deelnemers het vonden. Om deze waardevolle informatie te ontvangen, is het van belang om de dag erna een enquête uit te sturen waarin je om die feedback vraagt. Het ligt dan nog vers in het geheugen. Zo geven de deelnemers een goede mening over de communicatie rondom het event/workshop en over het event/workshop zelf. En online gaat natuurlijk snel en gemakkelijk!

Behoeftepeiling onder klanten

E-mail marketing kan een goede toevoeging zijn bij jouw producten of diensten. Lanceer je binnenkort een nieuw product of nieuwe dienst? Dan kan het interessant zijn om de behoefte onder jouw klanten te peilen. Stel, je bent bezig de nieuwe wintercollectie samen te stellen. Pols eens bij jouw klanten of zij liever de rode of blauwe trui terug zien in de nieuwe collectie.

Organiseer je binnenkort een seminar? Dan kan het interessant zijn om bij jouw klanten na te gaan welke gerelateerde onderwerpen zij graag op het programma terugzien.

Meer weten?

Wil je zelf aan de slag met online enquêtes, dan help ik je graag op weg.

>> Download hier de Checklist online enquêtes of KTO’s

Wil je weten hoe je de response op online enquêtes kunt verbeteren, lees dan mijn blog van 23 maart.
Of kijk hier voor meer informatie over online marktonderzoek.

Deel dit artikel:

Reageer op dit bericht

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *