Waar sta je en waar wil je heen met je bedrijf? Daarover schreef ik in mijn blog “de Waarom-vraag”. Dat moet je eerst uitzoeken voordat je met marketing aan de slag kan. Als het doel van je bedrijf duidelijk is kijk je naar de kansen en bedreigingen in de markt en de sterktes en zwaktes in jouw bedrijf. Daarna ontvouwt zich de weg naar een marketingplan inclusief de tools, waarbij alle radertjes in elkaar gaan draaien. Deel 2 van mijn drieluik ‘Van marketingstrategie tot en met actieplan’.
SWOT: kansen en bedreigingen, sterktes en zwaktes
Een strategiesessie is ideaal om jouw strategie vorm te geven. Jouw antwoorden komen terecht in een zogeheten SWOT-analyse, een overzicht van de kansen en bedreigingen in je markt, en de sterktes en zwaktes in je bedrijf. Die worden vervolgens in een confrontatie-matrix geplaatst, zoals je hieronder ziet.

Door de punten van de SWOT met elkaar in verband te brengen, dus te “confronteren”, wordt duidelijk wat de belangrijkste opties zijn.
Zet bedreigingen om in kansen
Links bovenin kruisen jouw kansen en de sterktes in de markt zich. Dáár zitten jouw grote kansen, je ideale klant, je omzet. Rechtsboven en links onderin mogelijkheden, als je je zwaktes versterkt en bedreigingen weet om te zetten in eventuele kansen. Rechts onderin combineren zwaktes en bedreigingen zich. Eigenlijk kun je dat vak negeren, tenzij het levensbedreigend is voor je business.
Waar gaat jouw bedrijf zich op richten
Uit jouw SWOT-analyse en confrontatie-matrix kun je veel halen. De 4 belangrijkste punten:
- hoe kun je het beste op kansen inspelen
- hoe kun je de sterke punten van je bedrijf gebruiken om bedreigingen af te weren
- hoe kun je zwakke punten versterken zodat je tóch kansen kunt benutten
- hoe kun je die zwakke punten versterken om bedreigingen beter te weerstaan
Een voorbeeld: is die bedreiging, zoals concurrentie, echt een bedreiging? Of kun je bijvoorbeeld je daartegen wapenen door je mensen extra op te leiden, innovatieve producten te ontwikkelen of je organisatie aan te passen?
Alles wat aandacht krijgt, groeit
Ik adviseer organisaties zich vooral te richten op het vak linksboven: de sterke punten gecombineerd met kansen in de markt. Immer, alles wat aandacht krijgt, groeit. Daar zit juist je groeipotentie! Laat de bedreigingen voor wat ze zijn en kijk daar eventueel later nog eens naar. Door een goede SWOT-analyse te doen, zie je ook wat je los kunt laten. Waar je niet meer in wil investeren. Marketing is vaak antwoord geven op wat je vooral NIET moet doen!
Nu je marketingplan
Hoe ga jij je markt benaderen? Door de SWOT-analyse en confrontatie-matrix ken je nu je de samenhang tussen je sterke punten en de kansen in jouw markt. De volgende stap is een concrete marktbenadering. Een voorbeeld: de markt vraagt om steeds snellere levertijden en jouw bedrijf staat bekend om zijn flexibiliteit. Dat is een kans! Laat dit onderscheidende zien via je marketing. Of jouw bedrijf is enorm innovatief bezig. Én de markt vraagt om nieuwe producten. Een logische stap volgt.
Doe het net even anders
Gebruik marketing om je deskundigheid te laten zien, waar jij je onderscheidt van je concurrenten. Doe het net even anders. Zo trek je precies de klanten die bij jouw bedrijf passen. Die kijken in je etalage, stappen naar binnen. Mensen die voor jou minder interessant zijn, omdat ze bijvoorbeeld voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, slaan jouw bedrijf over.
Keuzes die resultaat opleveren
Zo zet je een marketingplan op, zoveel mogelijk verfijnd per product of dienst. Afhankelijk van wat je doel is: andere markten aanboren, of uitdiepen, innovatieve producten ontwikkelen of sommige markten loslaten. Waar steek jij je geld in en waar juist niet. Met een gedegen marketingplan kun je goed onderbouwde keuzes maken. Keuzes die uiteindelijk resultaat opleveren.
In een volgend blog lees je hoe je van een marketingplan tot een actieplan komt.
Meer weten? Neem contact op! Ook waardeer ik het als je reageert of dit blog deelt op social media.
Meer over marketingstrategie en marketingplan