Het verhaal van jouw klant

Je kunt het succes van al je inspanningen pas afmeten aan de tevredenheid van je klant. Maar als ze tevreden zijn, nodig ze dan uit om hun ervaringen te delen door middel van een klantcase of referentie. Het is iets wat ik in elk gesprek met mijn opdrachtgevers benadruk: Laat je klant vertellen waarom hij of zij graag met jou zaken doet.

Referenties, klantcases en testimonials zijn waardevoller dan de eigen, mooie verhalen op je website. En het werkt. In de analyses van nieuwsbrieven en websites, die ik onder beheer heb, blijken de referenties steevast het meest gelezen.

Ik heb in de afgelopen tien jaar meer dan honderd klantcases en referenties geschreven voor uiteenlopende opdrachtgevers. Dat gebeurt meestal via interviews met klanten van de klant, soms live, soms telefonisch. Het levert mooie, beknopte verhalen op en brengt free publicity voor beide partijen.

Een paar voorbeelden van een verhaal van de klant:

Vraag en Aanbod: 247 TailorSteel (PDF)

PKM: Holland Marine Lifts

PKM: Harsveld Apparatenbouw

Vraag en Aanbod: Hagenstadt

Nog meer voordelen

Behalve free publicity en mooie verhalen zijn er nog meer voordelen:

  • Het versterkt de relatie met de klant.
  • Het werkt positief voor beide partijen.
  • Over het algemeen levert men goede en opbouwende feedback.
  • Het verbetert het gevoel van klanttevredenheid
  • Andere klanten of potentiële klanten krijgen inspiratie door de verhalen en ervaringen van jouw klant.

Een belangrijke tip: Wees niet bang voor kritiek. Beschouw dit als verbeterpunten en gebruik de kritiek om aan je lezers te laten zien, hoe je als bedrijf hiermee omgaat en welke oplossing jij hebt geboden. Zorg voor openheid, dat wordt enorm gewaardeerd. Aan gladde verhaaltjes heeft niemand iets!

Nog een tip: Klantcases kun je niet alleen op je website plaatsen, of in je nieuwsbrief, maar ook delen via bijvoorbeeld LinkedIn of Facebook. Dat inspireert weer potentiële klanten om jouw website te bezoeken en uiteindelijk de telefoon te pakken! Bingo!

Een klantcase op maat

Wil je eens van gedachten wisselen over het verhaal van jouw klanten, neem dan contact met mij op.  Je zult zien wat voor effect dit heeft op jouw relatie met je klant en op potentiële klanten!

    Ja, ik wil een klantcase laten maken

    Jouw naam (verplicht)

    Jouw e-mail (verplicht)

    Jouw telefoonnummer (verplicht)

    Vertel iets over je bedrijf, klant of product

    Deel dit artikel:

    Reageer op dit bericht