Veel minder data in je e-mailmarketingsysteem bewaren en oppassen met gevoelige info. Dat is de strekking van dit 3e blog. De Privacywet die op 25 mei dit jaar in werking treedt, is nog strenger wat betreft de persoonsgegevens die jouw organisatie opslaat. Geboortedatum vragen en bewaren maar er niks mee doen? Mag niet meer. Gelukkig mag je nog wel aan segmentatie doen.
Hoe minder data hoe beter
Hoe zit het precies? De AVG verplicht jou precies bij te houden welke persoonsgegevens je gebruikt voor je e-mailmarketingactiviteiten zoals het versturen van een nieuwsbrief. Ook moet je duidelijk maken waarom je dat doet. Zogeheten dataminimalisatie is ook een verplichting. Dat betekent dat je alleen díe gegevens mag opslaan die je nodig hebt voor je e-mailmarketing. Een naam en e-mailadres bijvoorbeeld.
Absoluut geen gevoelige info bewaren
Tijd dus om kritisch naar je data te kijken. Verwijder alles wat niet strikt noodzakelijk is. En heb daarbij speciale aandacht voor eventuele gevoelige data zoals medische gegevens, BSN-nummers, identiteitsinfo en dergelijke. Mochten die er al in staan, verwijder ze dan onmiddellijk.
En als klanten geïnteresseerd zijn?
Gelukkig blijven profielverrijking en segmentatie mogelijk. Dus je mag het klikgedrag van je contacten bijhouden en segmentaties maken in je adressenbestand, om bijvoorbeeld geïnteresseerden extra info toe te sturen.
Gratis whitepaper
Dat betekent dat je voor je e-mailmarketing een aantal maatregelen moet treffen. Om je op weg te helpen heb ik deze maatregelen overzichtelijk samengebracht in een gratis whitepaper. Bovendien bevat het whitepaper een handige checklist, zodat je precies kunt zien waar je op dit moment staat.
Vraag hier jouw gratis exemplaar aan
Dit blog is de derde in een reeks over de nieuwe Privacywet.
Lees hier mijn eerste blog: WAAROM IS DE NIEUWE PRIVACYWET BELANGRIJK VOOR JOUW E-MAIL NIEUWSBRIEF
Lees hier mijn tweede blog: PRIVACYWET: WEES TRANSPARANT OVER WELKE PERSOONSGEGEVENS JE OPSLAAT
Lees hier mijn vierde blog: PRIVACYWET: IS JOUW PRIVACYVERKLARING AL OP ORDE?
Lees hier mijn vijfde blog: PRIVACYWET-UITBESTEDEN-E-MAILMARKETING-AAN-BUREAU
Lees hier mijn zesde blog: PRIVACYWET: IS JOUW E-MAILMARKETING WEL AVG-PROOF?
Lees hier mijn zevende blog: IS ER LEVEN NA DE AVG?
.