Een BtoB klant, die ik laatst belde over het hoognodig actualiseren van z’n website en het uitblijven van nieuwsberichten, reageerde vertwijfeld met: “Alsjeblieft, effe geen nieuwe klanten! We hebben het zó druk en kunnen het nu al amper aan!” “Geen-nieuwe-klanten-a.u.b.“? Hoorde ik dat goed?
Inderdaad, dat werd er gezegd. De klant had het zo druk om zijn orders de deur uit te krijgen, dat hij nu even geen tijd had voor zijn marketingactiviteiten. Want marketing betekent natuurlijk direct massa’s offertes en opdrachten… En daar zat de beste ondernemer nu niet op te wachten. ‘Liever handjes dan offertes’, was zijn credo.
Marketing is verkoop, toch?
Wat hij eigenlijk bedoelde was: “effe geen nieuwe opdrachten”. Want klanten wil je graag behouden en nieuwe klanten zijn natuurlijk altijd van harte welkom. Alleen, om nu alle marketingactiviteiten te stoppen, omdat je geen opdrachten aankunt, gaat wel te ver.
Een marketingstrategie is een lange termijnvisie. Een investering in de communicatie en relatie met jouw klanten en prospects. Niet om direct verkooporders te scoren, maar om uiteindelijk aankoop te realiseren. Mijn motto is dan ook: ‘Een strategisch marketingcommunicatieplan zorgt ervoor dat klanten klanten blijven en potentiële klanten klanten worden.’
Nu het booming gaat met de economie merk je dat de aandacht voor marktcommunicatie afneemt. De economie gaat als een razende en toegegeven, de opdrachten vliegen de bedrijven om de oren, zeker in de industriële sector waar de meeste van mijn klanten zitten. En daar wringt de schoen.
Wie niet verder kijkt naar de toekomst, zal op een zeker moment merken dat de orderportefeuille leeg raakt. Om dan weer te beginnen met klanten te zoeken, of om opdrachten binnen te halen, wordt een hele toer. Sterker nog, het risico is groot dat ze intussen al zijn weggelopen. Op het moment dat jij ze weer nodig hebt, zitten ze al bij de concurrent. En sta jij met lege handen (en een lege orderportefeuille!).
Investeer in je zichtbaarheid. 6 Tips
Door constant te investeren in marktcommunicatie, investeer je in je zichtbaarheid. Je laat zien dat je aanwezig bent en het voorkomt dat jouw bedrijf letterlijk uit beeld raakt.
Hoe? Ik geef je 6 tips:
- Houd je website actueel. Een Kerstgroet van 2018, of nog erger, 2017 is dodelijk! Een verouderd of een niet meer te leveren product of dienst, een oude tarievenlijst? Pas het aan!
- Plaats regelmatig een nieuwsbericht. Een bijzondere opdracht, een nieuwe samenwerking, een deelname aan een beurs of een tevreden klant, nieuws is er altijd en het geeft een goed signaal af aan je klanten! Trouwens, Google beloont een ‘actieve’ website doorgaans met een betere ranking, iets wat de vindbaarheid weer ten goede komt!
- Wees actief op je social kanalen. Diezelfde nieuwsberichten plaats je tegelijk op je linkedIn-, Twitter- of Facebookkanaal. Geïnteresseerden pikken dit op en gaan jou en je bedrijf volgen, ze bezoeken je website en op een gegeven moment staan ze bij je op de stoep, zonder ook maar in één enkele advertentie of belactie te hebben geïnvesteerd. Dít zijn de klanten die jij graag wilt hebben!
- Schrijf af en toe eens een blog. Etaleer je expertise, schrijf over je vak of je passie! Jij weet waarover je praat. Mensen, die dit interesseert, gaan jou volgen. Ben je niet zo’n schrijver, laat het dan gewoon door een ander doen.
- Maak eens een kort filmpje. Over iets waarmee je bezig bent, of waar je als bedrijf trots op bent. Beeld zegt nog veel meer dan woorden!
- Stuur regelmatig een nieuwsbrief. Nog steeds de meest effectieve manier om bestaande klanten te blijven informeren, maar ook om toekomstige klanten aan je te binden. Het is een investering voor de toekomst, die zich op een gegeven moment dubbel en dwars uitbetaalt.
Aan de slag!
Even geen nieuwe klanten is dus geen optie. Even geen nieuwe opdrachten net zo min! Houd bestaande klanten in ere. Bel ze, bezoek ze, nodig ze een keer uit in je bedrijf, of op je beursstand.
Wanneer je het zo druk hebt, wees dan gerust wat selectiever met nieuwe klanten. Maar hou ze niet buiten de deur, straks kun je ze namelijk wél nodig hebben. Misschien is tijdelijk uitbesteden een optie.
Herken je jezelf hierin, of zit je ook met de vraag, hoe je je zichtbaarheid op peil kunt houden? Spreek gerust eens af. Ik kom graag met je meedenken hoe je dat weer kunt oppakken.
Ook al heb je het misschien veel te druk, neem er even de tijd voor en maak een afspraak.